Kapcsolat

PC Center Hungary Kft.

Cím: 9028 Győr,
József Attila utca 167.
Mobil:
+36209454874
Skype: pccenterhungary
E-mail:
gyor@pccenter.hu
További...


5 tipikus pénzügyi csalás az interneten

2019.01.17. 08:00

 

Összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló internetes pénzügyi csalási módszereket, azt, hogy milyen formában jelentkeznek, hogyan ismerhetők fel, és mit tehetünk, ha magunk is érintettek leszünk, esetleg gyanakszunk.

Magyarországon több mint száz adathalász csalást jelentenek évente, de szakértői becslések szerint a több ezret is meghaladhatja az áldozatok száma – hangzott el 2018 őszén az Országos Rendőr-főkapitányság, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet és a Magyar Bankszövetség közös sajtótájékoztatóján.

Az internetes pénzügyi csalások nagy része nem a szigorúan védett banki biztonsági rendszereket célozza meg, hanem egy sokkal egyszerűbb utat választva az ügyfelek megtévesztésén alapul. Ahhoz, hogy ügyfélként megelőzhessük a visszaéléseket, érdemes tisztában lennünk néhány dologgal.

A kibercsalások elleni védekezés fontosságára a Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ is felhívja a figyelmet. Az említett szervezet összeállítása szerint az online térben a mindennapokban elkövetett pénzügyi támadások legtipikusabb formái  a hamis banki e-mailek, hívások, sms-ek, meghamisított banki oldalak, hamis online ajánlatok.

 

Lássuk, hogy az említett csalási kísérletek, visszaélések jellemzően milyen céllal és hogyan jelennek meg, hogyan ismerhetők fel, és ügyfélként mit tehetünk!

 

1. HAMIS BANKI E-MAILEK

Megjelenésük: Akár megszólalásig hasonlítanak az igazi bank által küldött e-mailekhez (pl. ugyanaz a logó, betűtípus, megtévesztő módon hasonló linkek: pl. „o” betű helyett nulla a hivatkozásban).

Céljuk: személyes adat, pénzügyi vagy biztonsági információ megszerzése.

     
 

Mit tehetünk?

  • Ha gyanús e-mailt kapunk, legjobb, ha meg sem nyitjuk azt.
  • Legyünk tisztában azzal, hogy a bankok nem kérnek bizalmas információkat e-mailben!
  • Alaposan vizsgáljuk meg a küldő e-mail címét, nézzük meg, teljes mértékben egyezik-e a korábbi, biztosan az igazi banktól érkezett levélben szereplővel! (Bár ez önmagában még nem elegendő ok a megnyugvásra.)
  • Legyünk gyanakvóak sürgető hangvétel, nyelvtani, gépelési, stilisztikai hibák előfordulása esetén!
  • Ne kattintsunk az e-mailben szereplő hivatkozásokra, ne töltsük le a mellékletet!
  • További tájékozódáshoz új böngészőablakot nyitva magunk gépeljük be bankunk valódi webcímét a böngésző címsorába, esetleg vegyük fel a bankkal a kapcsolatot személyesen vagy az ismert ügyfélszolgálati telefonszámon!
 

 

Kapcsolódó tartalom: Hétköznapi online bűnözői módszerek - 1. rész: Üzenet egy "szolgáltatótól" c. cikkünk

 

2. HAMIS BANKI HÍVÁSOK, HAMIS BEFEKTETÉSI LEHETŐSÉGEK

Megjelenésük: Kéretlen telefonhívások banki munkatársként, pénzügyi, befektetési tanácsadóként bemutatkozó személyektől. Különösen megtévesztő lehet, ha ráadásul a hívó fél hivatkozik valamely ismerősünkre vagy bármilyen, velünk kapcsolatos információra (melyet akár az interneten, közösségi médiában is begyűjthetett).

Céljuk: személyes adat, pénzügyi vagy biztonsági információ megszerzése, pénz átutalására ösztönzés.

     
 

Mit tehetünk?

  • Kéretlen telefonhívások esetén legyenek fenntartásaink, a gyanús hívásokat zárjuk rövidre!
  • Legyünk tisztában azzal, hogy bankok és profi pénzügyi szolgáltatók nem kérnek bizalmas információkat telefonon! Ilyeneket véletlenül se osszunk meg a hívás során!
  • Maradjunk óvatosak, ha visszautasíthatatlan ajánlatot kapunk (pl. alacsony kockázat, gyors megtérülés, magas hozam), különösképpen, ha sürgető az ajánlat és "kizárólag nekünk szól”!
  • Nézzünk a dolgok mögé: ismétlődő kéretlen és gyanús hívások esetén jegyezzük fel a telefonszámot, próbáljunk meg rákeresni a hívó által megnevezett bank vagy egyéb szervezet valódi weboldalán illetve internetes keresők segítségével a számra!
  • Vegyük fel a kapcsolatot bankunkkal vagy a hívások során netán hivatkozott valódi szervezettel, tájékoztassuk azt a csalási szándékú hívásokról! Nyugodtan értesíthetjük a rendőrséget is, akkor is, ha csak gyanakszunk.
 

 

3. HAMIS BANKI SMS-EK

Megjelenésük: Akár megszólalásig hasonlítanak az igazi bank vagy egyéb valós szolgáltató (pl. kártyakibocsátó) által küldött sms-ekhez.

Céljuk: személyes adat, pénzügyi vagy biztonsági információ megszerzése, pl. hamis webes hivatkozásra történő kattintás vagy hamis telefonszám felhívásának ösztönzésével.

     
 

Mit tehetünk?

  • Ne kattintsunk a kéretlenül érkezett sms-ben található internetes hivatkozásra, ne hívjuk fel a megadott telefonszámot! Ne adjunk meg válaszüzenetben bizalmas banki információt (pl. azonosító, PIN-kód)!
  • Próbáljuk meg ellenőrizni a telefonszámot (a hivatkozott szervezet valódi weboldalán és internetes kereső segítségével)!
  • Vegyük fel a kapcsolatot valódi bankunkkal, szolgáltatónkkal, jelezzük, ha valami gyanúsat észleltünk!
 

 

4. MEGHAMISÍTOTT BANKI WEBOLDALAK ("FÜGGÖNYOLDALAK")

Megjelenésük: Akár megszólalásig hasonlítanak a bank igazi weboldalára. Többféleképpen eljuthatunk ezekre az oldalakra, pl. hamis banki e-mailekben szereplő hivatkozásra kattintva, vagy akár internetes kereső használata során, egy rosszindulatú találatra kattintva.

Kapcsolódó tartalom: Hétköznapi online bűnözői módszerek - 4. rész: Rosszindulatú találatok a keresők listájában c. cikkünk

Figyelem: Különösen megtéveszőek lehetnek az eredeti valós hivatkozáshoz nagyon hasonlító hivatkozások (pl. csak egyetlen betű vagy karakter eltéréssel)!

Céljuk: személyes adat, pénzügyi vagy biztonsági információ megszerzése.

     
 

Mit tehetünk?

  • Ne hivatkozásra kattintással akarjuk betölteni bankunk weboldalát, hanem a valós webcímet gépeljük be közvetlenül a böngésző címsorába!
  • Vegyük figyelembe, ha a böngésző a weboldalt nem biztonságos jelzéssel látja el! 
    (Jótanács nem csak banki ügyletek kapcsán, hanem általánosságban az internetes böngészéshez, hogy a http:// helyett a https:// előtaggal rendelkező honlapokat részesítsük előnyben. - Kapcsolódó tartalom: Mi az a HTTPS? c. cikkünk)
  • Legyünk gyanakvóak felugró, cselekvést sürgető ablakok, gyenge grafika, nyelvtani, gépelési, stilisztikai hibák előfordulása esetén!
  • Vegyük fel a kapcsolatot bankunkkal!
 

 

5. HAMIS ONLINE AJÁNLATOK

Megjelenésük: Túl jó vételi ajánlatok az interneten, sokszor tisztázatlan forrásból és feltételekkel. Felugró ablakok, melyek nem várt nyereményekkel kecsegtetnek.

Céljuk: A gyanútlan vevő pénzügyi megkárosítása, adathalászat.

(„Ha „csak” a weben megrendelt, ám soha meg nem érkező termék árát bukjuk, az sokszor még a jobbik eset. Lényegesen nagyobb lehet a kár, ha a vásárlás során megadott személyes adataink, bankkártya adataink kerülnek kiberbűnözők kezére." – Részlet az Internetes átverések a nyári szezonban is! - Így kerülhetők el c. cikkünkből)

     
 

Mit tehetünk?

  • Csökkentsük a kockázatot, azzal, hogy megbízható, bejáratott, belföldi webáruházakból vásárolunk!
  • Előzetesen tájékozódjunk a megvásárolni kívánt termékről, szolgáltatásról, az eladó cégről, webáruházról, kapcsolattartási lehetőségekről, általános szerződési feltételekről (szállítás, fizetés, garancia, visszafizetés, stb), adatvédelemről (pl. ki kezeli az adatokat, milyen céllal, mennyi ideig, történik-e adattovábbítás, stb)!
  • Csak biztonságos fizetési szolgáltatásokkal, biztonságos internetkapcsolat használata mellett, megfelelően védett készülékről fizessünk!
  • Ha probléma merül fel, próbáljuk meg mielőbb felvenni a kapcsolatot az eladóval, bankunkkal!
  • Tegyünk bejelentést a rendőrségen akkor is, ha csak csalási kísérlet történt!
 

 

 

Tájékozódással, megfelelő szintű pénzügyi, számítógép felhasználói és internetbiztonsági tudatossággal a csalási kísérleteket elkerülhetjük, vagy időben felismerhetjük.

Gondoskodjunk számítástechnikai eszközeink megfelelő védelméről, a szükséges rendszer- és eszközfrissítésekről, naprakész vírusvédelemről, biztonságos internetkapcsolat létesítéséről és csak kellő megfontolást követően szolgáltassunk magunkról adatokat az interneten.

 

Írta a PC Center Hungary Kft. az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ Ne váljon számítógépes csalás áldozatává!, a Magyar Rendőrség Közös fellépés az adathalász-támadások ellen, és a portfolio.hu Csalók ürítik ki a magyar bankszámlákat, idén dupláznak c. cikkekben található információkat is felhasználva.

 

PC Center Hungary Kft. - INFORMATIKAI SZOLGÁTATÁSOK, INTERNETES MEGOLDÁSOK

További híreink

 

 

5 tipikus pénzügyi csalás az interneten

Vissza az előző oldalra!
PC Center Hungary Kft. - MagyarPC Center Hungary Kft. - Német