Számlázáshoz kapcsolódó kötelező online adatszolgáltatás 2018. július 1-től. Így tudsz előnyt kovácsolni belőle. Íme egy TIPP, ami nekünk már bevált.
Összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló internetes pénzügyi csalási módszereket, azt, hogy milyen formában jelentkeznek, hogyan ismerhetők fel, és mit tehetünk, ha magunk is érintettek leszünk, esetleg gyanakszunk.
Magyarországon több mint száz adathalász csalást jelentenek évente, de szakértői becslések szerint a több ezret is meghaladhatja az áldozatok száma – hangzott el 2018 őszén az Országos Rendőr-főkapitányság, a Nemzeti Kibervédelmi Intézet és a Magyar Bankszövetség közös sajtótájékoztatóján.
Az internetes pénzügyi csalások nagy része nem a szigorúan védett banki biztonsági rendszereket célozza meg, hanem egy sokkal egyszerűbb utat választva az ügyfelek megtévesztésén alapul. Ahhoz, hogy ügyfélként megelőzhessük a visszaéléseket, érdemes tisztában lennünk néhány dologgal.
A kibercsalások elleni védekezés fontosságára a Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ is felhívja a figyelmet. Az említett szervezet összeállítása szerint az online térben a mindennapokban elkövetett pénzügyi támadások legtipikusabb formái a hamis banki e-mailek, hívások, sms-ek, meghamisított banki oldalak, hamis online ajánlatok.
Lássuk, hogy az említett csalási kísérletek, visszaélések jellemzően milyen céllal és hogyan jelennek meg, hogyan ismerhetők fel, és ügyfélként mit tehetünk!
1. HAMIS BANKI E-MAILEK
Megjelenésük: Akár megszólalásig hasonlítanak az igazi bank által küldött e-mailekhez (pl. ugyanaz a logó, betűtípus, megtévesztő módon hasonló linkek: pl. „o” betű helyett nulla a hivatkozásban).
Céljuk: személyes adat, pénzügyi vagy biztonsági információ megszerzése.
Mit tehetünk?
|
Kapcsolódó tartalom: Hétköznapi online bűnözői módszerek - 1. rész: Üzenet egy "szolgáltatótól" c. cikkünk
2. HAMIS BANKI HÍVÁSOK, HAMIS BEFEKTETÉSI LEHETŐSÉGEK
Megjelenésük: Kéretlen telefonhívások banki munkatársként, pénzügyi, befektetési tanácsadóként bemutatkozó személyektől. Különösen megtévesztő lehet, ha ráadásul a hívó fél hivatkozik valamely ismerősünkre vagy bármilyen, velünk kapcsolatos információra (melyet akár az interneten, közösségi médiában is begyűjthetett).
Céljuk: személyes adat, pénzügyi vagy biztonsági információ megszerzése, pénz átutalására ösztönzés.
Mit tehetünk?
|
3. HAMIS BANKI SMS-EK
Megjelenésük: Akár megszólalásig hasonlítanak az igazi bank vagy egyéb valós szolgáltató (pl. kártyakibocsátó) által küldött sms-ekhez.
Céljuk: személyes adat, pénzügyi vagy biztonsági információ megszerzése, pl. hamis webes hivatkozásra történő kattintás vagy hamis telefonszám felhívásának ösztönzésével.
Mit tehetünk?
|
4. MEGHAMISÍTOTT BANKI WEBOLDALAK ("FÜGGÖNYOLDALAK")
Megjelenésük: Akár megszólalásig hasonlítanak a bank igazi weboldalára. Többféleképpen eljuthatunk ezekre az oldalakra, pl. hamis banki e-mailekben szereplő hivatkozásra kattintva, vagy akár internetes kereső használata során, egy rosszindulatú találatra kattintva.
Kapcsolódó tartalom: Hétköznapi online bűnözői módszerek - 4. rész: Rosszindulatú találatok a keresők listájában c. cikkünk
Figyelem: Különösen megtéveszőek lehetnek az eredeti valós hivatkozáshoz nagyon hasonlító hivatkozások (pl. csak egyetlen betű vagy karakter eltéréssel)!
Céljuk: személyes adat, pénzügyi vagy biztonsági információ megszerzése.
Mit tehetünk?
|
5. HAMIS ONLINE AJÁNLATOK
Megjelenésük: Túl jó vételi ajánlatok az interneten, sokszor tisztázatlan forrásból és feltételekkel. Felugró ablakok, melyek nem várt nyereményekkel kecsegtetnek.
Céljuk: A gyanútlan vevő pénzügyi megkárosítása, adathalászat.
(„Ha „csak” a weben megrendelt, ám soha meg nem érkező termék árát bukjuk, az sokszor még a jobbik eset. Lényegesen nagyobb lehet a kár, ha a vásárlás során megadott személyes adataink, bankkártya adataink kerülnek kiberbűnözők kezére." – Részlet az Internetes átverések a nyári szezonban is! - Így kerülhetők el c. cikkünkből)
Mit tehetünk?
|
Tájékozódással, megfelelő szintű pénzügyi, számítógép felhasználói és internetbiztonsági tudatossággal a csalási kísérleteket elkerülhetjük, vagy időben felismerhetjük.
Gondoskodjunk számítástechnikai eszközeink megfelelő védelméről, a szükséges rendszer- és eszközfrissítésekről, naprakész vírusvédelemről, biztonságos internetkapcsolat létesítéséről és csak kellő megfontolást követően szolgáltassunk magunkról adatokat az interneten.
Írta a PC Center Hungary Kft. az MNB Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központ Ne váljon számítógépes csalás áldozatává!, a Magyar Rendőrség Közös fellépés az adathalász-támadások ellen, és a portfolio.hu Csalók ürítik ki a magyar bankszámlákat, idén dupláznak c. cikkekben található információkat is felhasználva.
PC Center Hungary Kft. - INFORMATIKAI SZOLGÁTATÁSOK, INTERNETES MEGOLDÁSOK