Zsarolóvírusok, üzleti e-maileket érintő visszaélések, IoT-eszközöket célzó támadások, kiberpropaganda… Újabb kihívások, melyekkel a vállalkozásoknak szembe kell nézniük.
A technológiai haladással párhuzamosan az egyén megfigyelése mesteri szintre emelhető, és adódik a komplex kiértékelés és az egyes emberek megítélésének, minősítésének lehetősége is. Ez nem fikció, ez sok-sok ember jelene és jövője.
„Engem ugyan senki nem figyel meg!” – korábban gyakran hallhattuk ezt a tipikus emberi reakciót, ha a megfigyelés került szóba. Manapság már csak kevesen ilyen magabiztosak ebben a kérdésben.
Persze, hiszen szinte már megszoktuk a biztonsági kamerák jelenlétét, a személyre szabott hírleveleket a postaládánkban, a pontgyűjtő kártyák tömkelegét a pénztárcánkban, vagy éppen azt, hogy internetezés közben „egészen véletlenül” éppen a minket érdeklő termék hirdetésébe botlunk. |
|
Mindannyiunkat megfigyelnek. De mi történik akkor, ha megfigyelt magatartásunk alapján pontoznak, megítélnek minket, és ezzel javítanak vagy rontanak esélyeinken, életminőségünkön?
Kínában a több mint 200 millió kültéri és beltéri térfigyelő kamerához kapcsolódóan egy háttérrendszer van kialakulóban, mely felismeri az egyes állampolgárokat, járműveket, cselekedeteket azonosít, megállapítja, mely áruk kerültek a bevásárlókosárba, összekapcsolható okostelefon alkalmazásokkal, banki, egészségügyi adatbázisokkal.
A cél, hogy 2020-ra mindenkire és mindenre kiterjedjen a megfigyelés, nyilvántartás és automatikus kiértékelés hármasa.
Aki az automatikus kiértékelés alapján jónak ítélt dolgot tesz, pontot kap, aki helytelen vagy gyanús dolgot követ el (pl. túl sok alkoholt vásárol, „nem megfelelő” dologra keres rá az interneten), az jobb esetben „csak” pontot veszít. A családtagok, barátok viselkedése is kihat az egyén pontozására, és a megítélés örökölhető.
A magas pontszámmal rendelkező emberek kiemelt figyelmet, jobb ellátást kaphatnak, jobb képzésekhez, álláshelyekhez férhetnek hozzá, vagy például kedvezőbb feltételekkel kaphatnak hitelt. Akihez csak alacsonyabb pontszámot rendel a rendszer, annak nehezebb az élete, korlátozottabbak a lehetőségei, akár egészen ellehetetlenül. |
|
Az ABC News rendkívül szemléletesen, két ember példáján keresztül mutatja be, hogyan működik ez a kreditrendszer a mindennapokban. Az már egészen egyértelműen látszik, hogy a pontozás alól kibújni lehetetlen, mi több automatikusan, valós időben, azonnal megtörténik.
A technológiai haladás feltartóztathatatlan, és ami megtörténik az egyik országban, az bármikor alkalmazható másutt is. |
|
Természetesen vannak ellenirányú, a személyes adatok védelmét előtérbe helyező törekvések. Gondoljunk csak az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletére (GDPR), mely 2018. május 25-től alkalamazandó.
A GDPR többek között:
A GDPR nem csak az azokra a vállalkozókra, vállalkozásokra, szervezetekre vonatkozik, melyek az EU-ban tevékenységi hellyel rendelkeznek, hanem azokra is, melyek az EU-ban tartózkodó érintett(ek) bármilyen személyes adatát kezelik - akár egy hétköznapi termékértékesítés kapcsán.
Írta a PC Center Hungary Kft. a hvg.hu Egy durva bemutató: így működik Kínában a mindenkit figyelő, mindenről tudó rendszer című cikkében található információkat is felhasználva.