2018.05.18.
08:00
Konkrét adatvédelmi teendők weboldal, webshop tulajdonosok, hírlevélküldők, direkt és online marketingesek számára
Összeállította: PC Center Hungary Kft., 2018. február
Informatikai támogatásért forduljon hozzánk bizalommal!
- Adatvédelmi tájékoztató
- Online azonosítók mint személyes adatok
- Cookie használat
- Google Analytics használat
- Remarketing
- E-mail marketing
- Kapcsolatfelvételi űrlap
- Online vásárlói adatok kezelése
- Online kérdőív
- Messenger bot
- Az adatkezelés nyilvántartásba vétele a felügyeleti hatóságnál - Jelenlegi nemzeti szabályozás szerint
- Az adatkezelés nyilvántartásba vétele a felügyeleti hatóságnál - GDPR szerint
- Elfogadtatás jelölőnégyzettel
1. Adatvédelmi tájékoztató
Minden weboldalon kell lennie adatvédelmi tájékoztatónak, szükséges lehet ennek frissítése az Európai Unió új Általános Adatvédelmi Rendelete szerint.
2. Online azonosítók mint személyes adatok
Az online azonosítók, melyek alapján a természetes személy beazonosítható, személyes adatnak számítanak.
Ilyen például az IP-cím, cookie-azonosító is.
3. Cookie használat
A weboldalon kötelező jelezni, hogy „sütiket” használunk, és azt a látogatónak jóvá kell hagynia.
Lehetőséget kell adni arra, hogy a látogató menet közben megváltoztathassa a döntését.
4. Google Analytics használat
Google Analytics szolgáltatás igénybevétele önmagában nem jár adatvédelmi kötelezettséggel.
Az adatokat a Google kezeli, a weboldal tulajdonosa azokat csak statisztikai formában kapja meg.
5. Remarketing
Az adatvédelmi tájékoztatóban szerepelnie kell annak, hogy a webhely a remarketing szolgáltatáshoz adatokat gyűjt, és hogy azokat hogyan használja fel.
6. E-mail marketing
A hírlevél feliratkozó űrlapon csak a szolgáltatáshoz feltétlenül szükséges személyes adatot lehet bekérni (tehát pl. telefonszámot nem).
A hírlevélre feliratkozó űrlap véglegesítése előtt:
Az adatvédelmi tájékoztatónak az űrlapot tartalmazó oldalról elérhetőnek kell lennie.
Akkor is szükséges az érintett hozzájárulása, ha a hírlevélre feliratkozás nem a saját webhelyen történik, hanem például egy Facebookba ágyazott űrlapon, esetleg Facebookos bejelentkezéssel.
Az e-mailekben egyértelműen fel kell tüntetni, hogy ki az adatkezelő és biztosítani kell az egyszerű leiratkozás lehetőségét.
Leiratkozáskor – a leiratkozás céljának figyelembevételével – törölni kell az érintett adatait minden adatbázisból.
7. Kapcsolatfelvételi űrlap
A kapcsolatfelvételi űrlap véglegesítése előtt egy jelölőnégyzetre kattintással az érintett természetes személynek kifejezetten jeleznie kell, hogy elolvasta és tudomásul vette az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.
Az adatvédelmi tájékoztatónak az űrlapot tartalmazó oldalról elérhetőnek kell lennie.
Ha egyidejűleg hírlevelet is szeretnénk küldeni az érintettnek, akkor az e-mail marketinggel kapcsolatos szabályokat is be kell tartani.
8. Online vásárlói adatok kezelése
A megrendelőlap véglegesítése előtt egy jelölőnégyzetre kattintással a vásárlónak kifejezetten jeleznie kell, hogy elolvasta és tudomásul vette az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.
Az adatvédelmi tájékoztatónak az űrlapot tartalmazó oldalról elérhetőnek kell lennie.
Vásárlás esetén szükséges az Általános Szerződési Feltételek elfogadtatása is.
Ha egyidejűleg hírlevelet is szeretnénk küldeni a vásárlónak, akkor az e-mail marketinggel kapcsolatos szabályokat is be kell tartani.
Az ügylet végeztével a természetes személynek minősülő vevő adatait törölni kell (kivéve, ha hozzájárult a további adatkezeléshez).
9. Online kérdőív
Ha a kérdőívben szükség van személyes adatok megadására, akkor a kérdőív kitöltőjének egy jelölőnégyzetre kattintással kifejezetten jeleznie kell, hogy elolvasta és tudomásul vette az adatvédelmi tájékoztatóban foglaltakat.
Az adatvédelmi tájékoztatónak az kérdőívet tartalmazó oldalról elérhetőnek kell lennie.
Ha egyidejűleg hírlevelet is szeretnénk küldeni a vásárlónak, akkor az e-mail marketinggel kapcsolatos szabályokat is be kell tartani.
10. Messenger bot
Ha reklámtartalmú tömeges üzenetek küldésére kerül sor a feliratkozók számára, akkor szükséges egy előzetes beleegyezés, elfogadtatás az ügyféllel.
11. Az adatkezelés nyilvántartásba vétele a felügyeleti hatóságnál - Jelenlegi nemzeti szabályozás szerint
A jelenleg hatályos nemzeti szabályozás (Info. törvény – 2011. évi CXII. törvény) értelmében a NAIH (Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság) meghatározott esetekben adatvédelmi nyilvántartást vezet adatkezelők személyes adatokra vonatkozó adatkezeléseiről.
Bizonyos esetekben tehát szükséges bejelentkezni az adatkezelési nyilvántartásba.
Egy példa:
A Hatóság nem vezet nyilvántartást, ha webáruház üzemeltetése kapcsán az adatkezelés pusztán a termék megvásárlásához szorosan kapcsolódva jelenik meg, vagy ha csupán adatfeldolgozó részére továbbítják az adatokat.
Amennyiben azonban az adatokat harmadik személy (önálló adatkezelő) részére továbbítják, vagy azokat az eredetitől eltérő célra (pl. marketing, direkt marketing, hírlevél küldés, nyereményjáték, promóció) is felhasználják, az adatkezelés nyilvántartásba vételét külön kérelmezni kell.
További információk a adatvédelmi nyilvántartásba törtőnő bejelentkezéshez.
12. Az adatkezelés nyilvántartásba vétele a felügyeleti hatóságnál - GDPR szerint
„A 95/46/EK irányelv általános jelleggel előírta, hogy a személyes adatok kezeléséről a felügyeleti hatóságot értesíteni kell. Ez a kötelezettség igazgatási és pénzügyi terhekkel jár, azonban nem minden esetben járul hozzá a személyes adatok védelmének javításához. Ezért ezeket a megkülönböztetés nélküli általános jellegű értesítési kötelezettségeket meg kell szüntetni és olyan hatékony eljárásokkal és mechanizmusokkal kell felváltani, amelyek az adatkezelési műveletek azon típusaira összpontosítanak, amelyek a jellegüknél, hatókörüknél, körülményénél és céljaiknál fogva a természetes személyek jogaira és szabadságaira nézve valószínűsíthetően magas kockázattal járnak. Az adatkezelési műveletek említett típusai közé tartozhatnak különösen azok, amelyek új technológiákat alkalmaznak, illetve amelyek új fajtájúak, és amelyek esetében az adatkezelő még nem végezte el az adatvédelmi hatásvizsgálatot, vagy amelyek esetében az adatvédelmi hatásvizsgálat az első adatkezelés óta eltelt időre tekintettel vált szükségessé.” (GDPR Preambulum (89) pont)
13. Elfogadtatás jelölőnégyzettel
"Kifejezetten el kell fogadtatni" = Az elfogadtatáshoz szükséges jelölőnégyzet nem lehet előre bepipálva, és nem helyettesíthető például azzal, hogy a / az „XY gombra való kattintással elfogadom.."
Összeállította: PC Center Hungary Kft., 2018. február
Informatikai támogatásért forduljon hozzánk bizalommal!