Kapcsolat

PC Center Hungary Kft.

Cím: 9028 Győr,
József Attila utca 167.
Mobil:
+36209454874
Skype: pccenterhungary
E-mail:
gyor@pccenter.hu
További...


Számlázás és online adatszolgáltatás 2020. július 1-jétől

2020.06.16. 08:00

 

Hamarosan új számlázási és adatszolgáltatási előírások kerülnek bevezetésre. Milyen esetekben és hogyan történik, történhet az adatszolgáltatás, és milyen számítástechnikai vonatkozásai vannak?

Az új jogszabályok bevezetése a „Program a Versenyképesebb Magyarországért” részét képezi, a gazdaság átláthatóságát szolgálja, célja az is, hogy az adóhatóság minden számlát látva a jövőben maga készítse el a vállalkozások adóbevallását.

 

KINEK, MIKOR ÉS MIRŐL KELL, VAGY NEM KELL ADATOT SZOLGÁLTATNI?

2020. július 1-jétől áthárított áfatartalomtól függetlenül kötelezővé válik a NAV felé az adatszolgáltatás minden olyan számláról, amit egy belföldön nyilvántartásba vett adóalany egy másik belföldön nyilvántartásba vett adóalanynak belföldön teljesített ügyletről állít ki.

Az adatszolgáltatási kötelezettség egyelőre nem merül fel akkor, ha a vevő nem adóalany (pl. nem adószámos magánszemély) vagy nem belföldön nyilvántartásba vett adóalany, nem rendelkezik magyar adószámmal, vagy ilyen adószámmal rendelkezik ugyan, de az ügyletben nem a belföldi adóalanyi minőségében jár el. (Megj.: 2021. január 1-jétől tovább bővül majd a kör, és az adatszolgáltatás már a magánszemélyeknek kiállított számlák, a közösségen belüli értékesítés és termékexport esetére is ki fog terjedni.)

 

 

A vevő számlán szereplő belföldi adószáma segítséget nyújthat a 2020 második felében adatszolgáltatási kötelezettség alá tartozó bizonylatok leválogatásához. Júliustól ugyanis a számla kötelező adattartalmát kell képezze a partner adószámának első nyolc számjegye is.
(Ez a kötelezettség nem vonatkozik az áfaregisztrált adóalanyokra, de az adószám számlán való szerepeltetése az adatszolgáltatás teljesítése miatt számukra is célszerű.)

 

 

Az adatszolgáltatási kötelezettség a KATA szerint adózó és az alanyi mentes vállalkozásokra is vonatkozik, továbbá a kizárólag tárgyi adómentes tevékenységet folytatókra is vonatkozhat (számlaadási kötelezettséggel járó, belföldön teljesített tárgyi adómentes ügylet, belföldön nyilvántartásba vett adóalanynak kiállított számla esetén).

Amennyiben az adatszolgáltatási kötelezettség fennáll, az értelemszerűen a helyesbítő és sztornó számlákra is kiterjed.

 

HONNAN, HOGYAN TÖRTÉNHET AZ ADATSZOLGÁLTATÁS?

Ha a számla számítógépre telepített vagy online számlázóprogrammal kerül kiállításra, akkor az adatszolgáltatást a programból kell teljesíteni, azonnal és automatizáltan, tehát külön erre irányuló emberi beavatkozás nélkül. Az automatizmus bekapcsolásához szükséges egy regisztráció a NAV Online Számla rendszerébe, melynek technikájáról a számlázóprogramok részletes útmutatást kell, hogy adjanak.

 

 

A telepített számlázóprogramok azok, melyek egyszeri megvásárlásukat követően a felhasználó saját számítógépén futnak. Ilyen program birtokában természetesen gondoskodni kell a jogszabályváltozásokhoz kapcsolódó frissítésekről, valamint a program által kezelt adatok, biztonsági másolatok informatikai védelméről.

Az online számlázóprogramok előfizetési díj ellenében felhőalapú adatkezelést biztosítanak, azaz miközben a felhasználó egy internetes felületen - akár egy mobilalkalmazást használva - állítja ki, kezeli a számláit, azalatt a program egy távoli szolgáltatói szerveren fut. Ma már számos szolgáltató és csomag közül választhatunk.

 

 

Kézi számla készítése esetén annak adatait a NAV Online Számla rendszerében, az erre kialakított felületen kell manuálisan rögzíteni.

 

A NAV a számlázással kapcsolatos kötelező online adatszolgáltatás 2018. július 1-jei bevezetése óta ingyenesen használható Online Számlázó programot is biztosít a felhasználók részére, ami az adatszolgáltatási kötelezettséget automatikusan teljesíti. A webes Online Számlázó program most kiegészül egy, az Apple App Store és a Google Play áruházakból ingyenesen letölthető és díjmentesen használható mobilalkalmazással, melynek funkciói majdnem lefedik az Online Számlázó program webes felületén használható funkciókat. A mobilalkalmazás a jogosultságokat tekintve megegyezik az Online Számla rendszerben rögzített beállításokkal.

A NAV saját fejlesztésű mobilapplikációja alkalmazható iOS és Android operációs rendszerrel működő okostelefonokon is (minimum Android 7.0 vagy iOS 11 verziószámú operációs rendszer szükséges). A rögzített számlaadatok tárolása nem a felhasználó okostelefonján, hanem felhőben valósul meg, így a mobilapplikáció használatához szükséges az aktív internet hozzáférés.

Az applikáció használatba vételének előfeltétele az Online Számla rendszerbe történő regisztráció, annak használatba vétele, az alapvető beállítások után pedig következhet az Online Számlázó program és az okostelefonra letöltött mobil kliens összepárosítása. Ez utóbbi a webes felületről indítható egy QR kód beolvasásával.

Az appon keresztül a felhasználónak lehetősége van többek között

  • papír alapú vagy elektronikus számla, előlegszámla kiállítására (adatszolgáltatási kötelezettség alá nem tartozó számla is kiállítható, pl. Közösségen belüli adómentes termékértékesítés, nem adóalany részére címzett számla, alanyi adómentes adóalany számlája, tárgyi adómentesség esete)
  • fordított adózású illetve az Áfa törvény hatályán kívül eső ügyletek bizonylatolására
  • a kiállított számla módosítására, érvénytelenítésére
  • forinttól eltérő pénznemben rögzített ellenérték számlázására
  • a kimenő és bejövő számlák lekérdezésére, visszakeresésére, PDF formátumban való megtekintésére
  • partner- illetve terméklista alkalmazására
  • a NAV-hoz beküldött adatszolgáltatások állapotának ellenőrzésére

A papíralapú számla kiállításának feltétele, hogy az appot használó mobilkészülék össze legyen kapcsolva egy nyomtatóval. Az elektronikus számla a számlakibocsátó készüléke által támogatott csatornákon (pl. e-mail, Viber, Facebook Messenger) keresztül a számla kiállítása után azonnal továbbítható a vevő részére. Az Online Számlázó program webes felületéhez hasonlóan a mobilalkalmazással kiállított elektronikus számla archiválása is biztosított.

 

 

 

Függetlenül attól, hogy egy online szolgáltató piaci fejlesztéséről vagy az adóhatóság nevével fémjelzett alkalmazásról van-e szó, a mobiltelefonnal történő számlakiállítás és -kezelés valószínűleg egyre nagyobb teret fog hódítani. A mobilos számlázás kifejezetten vonzó lehet azoknak, akik már eddig is az okostelefonos megoldásokat preferálták, megkönnyítheti a rendszeresen úton lévők és különböző helyszíneken szolgáltatók mindennapjait, de helytől függetlenül azonnali információkat szolgáltat az azt igénylő cégvezetők számára is.

 

 

PC Center Hungary Kft. – INFORMATIKAI SZOLGÁLTATÁSOK, INTERNETES MEGOLDÁSOK

 

Szolgáltatások

További híreink

 

 

Számlázás és online adatszolgáltatás 2020. július 1-jétől

Vissza az előző oldalra!
PC Center Hungary Kft. - MagyarPC Center Hungary Kft. - Német